Neus Zapata: “En cada restauració de la Casa Batlló descobreixes coses increïbles”

Neus Zapata porta 32 anys treballant en restauració. Des dels 90 és copropietària d’una empresa de conservació i restauració (ECRA S.L.) i en l’actualitat afronta un dels reptes més emocionants de la seva carrera: restaurar la Planta Noble de la Casa Batlló.

Què significa per a tu treballar com a restauradora a la Casa Batlló?En aquests moments és un gran repte. La meva empresa porta anys treballant a la Casa Batlló i actualment hi ha molts fronts oberts. A més, li tinc especial afecte a la Casa. De petita passava amb cotxe amb els meus pares i em cridava l’atenció la façana. Per a mi era com de joguina. Abans les balconades eren negres i tenia un aspecte fantasmagòric. Em deixava hipnotitzada.

Com és el teu dia a dia laboral?Doncs normalment estic a primera línia. Encara que tingui una empresa i treballem amb col·laboradors, gairebé sempre faig de restauradora. És molt important estar a l’obra: et permet establir els ritmes de treball, planificar-ho bé, solucionar imprevists… Així tot surt millor.

Com és el procés habitual d’una restauració?El primer és documentar-se: buscar informació, fer fotos de la zona i tenir un mapping d’alteracions, és a dir, un plànol en el qual especifiques totes les patologies de la superfície o objecte de restauració.

I després?Diagnostiquem les patologies que pateix un edifici a nivell ornamental i després fem una proposta d’intervenció. Normalment cal fer analítiques, però has de saber què cerques. Una analítica és una resposta a una pregunta. Per tant, primer de tot has de pensar quin és el teu dubte, la teva hipòtesi.

Un treball de detectius.Doncs sí! I després ve el procés de neteja. Cal netejar les superfícies embrutides pel pas del temps. A les façanes això és molt rellevant perquè som a Barcelona, una ciutat contaminada i propera al mar. Pensa que la nostra prioritat és conservar abans que restaurar i això implica fer una conservació preventiva. El material ha d’estar en bones condicions i la neteja prevé la deterioració. Una cosa tan simple com aspirar la pols superficial preserva els materials en millors condicions.

I després?Després, en cas necessari, vénen les restitucions volumètriques; és a dir, recuperar els volums existents que s’han perdut amb el pas del temps. Finalment ve la restitució cromàtica. Sovint el color no s’adequa a l’original i, per tant, has d’acabar ajustant-lo. I després hi ha la consolidació i protecció. De vegades cal protegir l’objecte restaurat amb productes específics per evitar la deterioració de l’original.

La nostra prioritat és conservar abans que restaurar

I què esteu fent actualment a la Casa Batlló?Ara estem restaurant l’estuc de la Planta Noble. Després de fer diverses cales, vam descobrir l’estuc original amagat sota diferents capes de pintura. Les parets parlen. Quan elimines la pintura trobes informació oculta.

Pots parlar-nos una mica més de l’estuc?L’estuc és un arrebossat de paret que pot tenir molts tipus d’acabat. Sol fer-se de forma artesanal i tenir 2 capes. La primera és de calç, sorra i de vegades conté una mica de pols de marbre. La segona sol estar feta amb calç i pols de marbre molt fina. Però l’estuc de la planta Noble és molt especial: no és homogeni, mostra degradacions de color subtils i és diferent a cada sala. Les sales de la part lateral de la casa tenen colors més terrosos i rosats. En canvi, a la sala central que dóna al Passeig de Gràcia hi dominen els blaus i els grisos. En realitat les parets originals eren molt més clares que les actuals.

I quins passos se segueixen per recuperar-ho?Primer hi ha un decapat mecànic que es porta a terme amb bisturí i després es realitza un decapat químic. Després netegem la superfície eliminant-ne els residus. I finalment ve la restitució, encara que per replicar l’estuc original abans cal fer diferents proves. Experts estucadors l’han analitzat i la tècnica d’execució encara és un misteri, tot i que podem imaginar-la.

Quins altres reptes implica aquesta restauració?Principalment minimitzar l’impacte en la visita cultural i coordinar-se amb les obres. La Casa segueix oberta i hi ha altres obres en curs, la qual cosa t’obliga a cuidar molt el temps d’execució i a tenir un planning molt ajustat.

I a més treballeu en un espai molt petit.Sí! De vegades som 6 persones treballant en una sala petita, i això no és gens fàcil. Per sort són persones molt involucrades, que coneixen molt bé Gaudí i que han participat en altres restauracions. Gaudim molt del nostre treball. És molt vocacional, i molt cansat! Els que ens dediquem al patrimoni tenim un treball molt dur però amb moltes recompenses. És molt gratificant.

Havies treballat abans en alguna obra de Gaudí?Sí, en moltes: Palau Güell, Colònia Güell, Parc Güell… També he treballat al Pavelló de la Mercè de l’Hospital de Sant Pau i a la casa d’estiueig de Puig i Cadafalch a Argentona, entre molts altres treballs. Però aquesta casa és molt especial. Jo gaudeixo molt treballant aquí. En cada restauració de la Casa Batlló descobreixes coses increïbles, sempre hi ha novetats, coses ocultes… Jo he treballat molt Gaudí però en aquesta Casa li van donar via lliure per fer el que volgués i es nota que va fruir. Es veu en tot: en els colors, les formes, la llum… Si compares amb altres obres aquesta és molt diferent. Aquí Gaudí va ser feliç!

T'informem que Casa Batlló si utilitza cookies de tercers per obtenir informació dels usuaris que accedeixen al web. Si vols més informació clica aquí

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar