Joan Olona: “Hem recuperat el revestiment original amagat sota múltiples capes de pintura”

Un equip d’arquitectura especialitzat en la restauració d’edificis històrics és l’encarregat de restaurar la Planta Noble de la Casa Batlló. Aquest equip, amb més de 20 anys d’experiència en el sector, està integrat per Xavier Villanueva (arquitecte), Ignasi Villanueva (enginyer civil) i Joan Olona i Mireia Bosch (arquitectes tècnics). En aquesta entrevista Joan ens explica l’últim i sorprenent descobriment realitzat a la Casa

Quins són els antecedents d’aquest descobriment? Com hi vau arribar?Al juliol de 2017 es va portar a terme una extracció de petites mostres per qualificar la qualitat i els cromatismes de les diferents estances d’un habitatge de la planta tercera, destinada originalment al lloguer. Al laboratori, les microfotografies i difraccions de raigs X van mostrar uns estucs de morter de calç d’una qualitat notable que van meravellar l’equip de restauració. Aquesta evidència va suposar una gran pregunta. Si un dels pisos de lloguer tenia aquesta qualitat en el revestiment de parets i sostres, podria l’habitatge dels senyors Batlló sorprendre’ns encara més?

Quins van ser els passos següents?Es va portar a terme una segona campanya de mostres en llocs estratègics de la Planta Noble, on vivia la família Batlló, ampliant aquesta vegada els tipus d’assajos per intentar obtenir la màxima informació. Les primeres cales estratigràfiques fins arribar a les capes originals feien preveure uns resultats sorprenents, ja que mostraven textures i varietats cromàtiques que les pintures sobreposades emmascaraven. Finalment, les mostres de laboratori van evidenciar encara més la noblesa i qualitat del treball dels revestiments de parets i sostres de la Planta Noble.

Aquesta restauració de la Planta Noble és un repte per a totes les persones implicades

Què vau descobrir?Hem descobert el revestiment original amagat sota múltiples capes de pintura i que la tècnica empleada consistia en un estuc de calç de diferents tonalitats. En aquest, després de les 3 capes que requereix un estuc tradicional, es van realitzar incisions per dibuixar el trencadís característic de Planta Noble. Posteriorment les incisions es van reomplir amb un morter de calç i es van acabar amb ceres. Els diferents experts que han analitzat la tècnica consideren que és increïble per diferents motius. Primer, perquè aquesta tècnica implica treballar fins a 6 vegades el mateix m² de paret i sostre, però també per la qualitat de l’acabat, la distribució multitonal i els canvis de colors de l’estuc.

Alguna altra troballa rellevant?Sí, l’acabat de l’antic despatx del Sr. Batlló! Aquí les juntes de les incisions es van omplir amb pa d’or, i la distribució multitonal és encara més rica i sorprenent. I després hi ha l’arrambador, és clar…

L’arrambador? Explica’ns-ho…Per aprofundir en el coneixement de la pell original de la Casa, es va engegar una tercera campanya de prospecció, que va resoldre un altre trencaclosques pendent. Algunes imatges històriques mostraven un arrambador de fusta desaparegut en l’actualitat. A sota s’hi va descobrir l’existència d’un acabat de guix, així com anotacions en llapis que assenyalaven i dibuixaven l’ondulació superior del sòcol, fetes en la fase de construcció de l‘obra de Gaudí. Alhora, es va descobrir la posició exacta de peces en forma de ganxo que també apareixien en imatges històriques, i que servien per penjar quadres, plats decoratius, tapissos…

I vau començar a treballar…L’equip tècnic es va posar a treballar en la definició dels criteris de restauració dels estucs amagats durant anys. Es va començar per una de les sales laterals visibles des de Passeig de Gràcia. Imagina restauradors eliminant acuradament les diferents capes de pintura per no fer malbé els estucs originals: és un treball minuciós en què no compta el temps emprat, sinó la protecció de l’autenticitat. I les sorpreses no van acabar aquí…

Més sorpreses?
Aquest treball va permetre detectar alteracions vinculades als usos dels espais en el passat, ja no només com a habitatge, sinó com a seu de Seguros Iberia o dels estudis d’animació Chamartin. Parlem de regates d’instal·lacions fetes sense rigor i que calia corregir.

Un altre repte afegit.Exactament. Aquesta restauració de la Planta Noble és un repte per a totes les persones implicades: els restauradors que intervenen en la primera fase, els estucadors que han de replicar una tècnica impressionant, els responsables de reproduir l’arrambador. És un repte històric, una gran responsabilitat i un coneixement que val la pena documentar i difondre.

T'informem que Casa Batlló si utilitza cookies de tercers per obtenir informació dels usuaris que accedeixen al web. Si vols més informació clica aquí

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar