"L'encanteri dels ossos del drac" per Sayyid Shafiee

Entrevista amb Sayyid Shafiee, un compositor de Malàisia que ha desenvolupat una peça musical sobre la Casa Batlló.

Casa Batlló as musical inspiration

Sayyid Shafiee (1987) és un compositor malaisi que actualment resideix a Birmingham, Regne Unit. La seva música s’ha utilitzat en grans actuacions arreu d’Europa i Àsia, a més de formar part d’un gran nombre de festivals, com Druskomanija, Xina-Asean Music Festival, Startford On Avon Music Festival, Malaysian Contemporary Festiavl, Frontiers Festival i Manchester Contemporary Festival . Recentment ha estat treballant en Jinsei Kouro, que representarà a Malàisia per al concurs de joves compositors a l’ Asian Composers League 2015 a Filipines.

Sayyid va realitzar el seu MMus a la Universitat de Manchester, on va estudiar amb Kevin Malone i Philip Grange. Actualment està treballant en el seu PhD en composició al Conservatori de Birmingham, on ha estudiat amb Joe Cutler, Howard Skempton i Sean Clancy. També ha estudiat amb Tazul Tajuddin i va tenir la oportunitat de treballar amb Dieter Mack quan estava completant la seva BMus a la universitat local a Malàisia.

Ha assistit a classes professionals de compositors com Peter Maxwell Davies, Michael Finnissy, Carl Bergstrom-Nielsen, Pauline Oliveros i Harrison Birtwistle. També ha treballat amb nombrosos artistes com Psappha, BCMG, KROCK, Quatour Danel, Solem Quartet i Malaysian Youth Symphony Orchestra.
Sayyid ha estat involucrat en el món de la música des que tenia 13 anys quan, com a saxofonista, va començar la seva trajectòria musical a una banda local. Va competir arreu del món, incloent Canadà, Holanda, Itàlia i França i va rebre nombroses medalles entre els anys 2000 i 2009. Més endavant es va involucrar amb la indústria musical de Malàisia i va actuar al voltant de tot el país, Singapur, Indonèsia i Tailàndia. Entre el 2006 i el 2012 va actuar amb diversos artistes locals i internacionals abans de reenfocar la seva música en composició contemporània al Regne Unit.

Quina relació té per a tu la música amb l’arquitectura?

Com a compositor, busco qualsevol font d’inspiració per compondre la meva música. Sempre m’han interessat les arts visuals com una forma d’art que expressa els pensaments subjacents de l’artista. A l’arquitectura la veig com un objecte visual que es queda congelat en el temps, mentre que la música hi viatja.

El contrast que caracteritzen aquests dos arts desenvolupa els meus pensaments per investigar més sobre aquest tema. La música no pot capturar un moment en el temps, però quan la combines amb l’arquitectura et pot donar diferents tipus d’experiències artístiques.

El compositor britànic Simon Bainbridge és un gran exemple quan relacionem la música amb l’arquitectura. Va investigar la idea d’una perspectiva tridimensional d’una superfície arquitectònica per desenvolupar la seva música. Va desenvolupar la idea de Mental snap-shot, un mètode pel qual tradueix sònicament l’arquitectura tridimensional en fragments musicals. Aquesta manera tan original de treballar amb l’arquitectura donarà grans possibilitats per crear nova música.

Com ha estat el procés de conceptualització de “L’ encanteri dels ossos del drac”?

Per dur a terme la meva investigació, volia crear una composició musical que estigués relacionada amb la perspectiva del pla de la planta de la Casa Batlló. Vam posar el plànol de la planta en un paper quadriculat i li vam assignar un to a cada quadrícula. A partir d’aquí, l’ordre i l’organització dels tons es regia per aquest pla.

Aquest fenomenològic procés el vaig combinar amb les meves pròpies observacions i inspiracions dels dissenys de Gaudí, la gran part provenien de les golfes, per crear l’estructura rítmica. Aquesta peça musical també conté diversos duets, que combinats simbolitzen l’estructura principal de l’edifici. La peça es va compondre manipulant el procés fenomenològic i intel·lectual basat en la creació de la Casa Batlló.

Quant de temps ha durat el procés, des que vas pensar en crear una peça sobre la Casa Batlló fins que la vas gravar a Birmingham?

Vaig començar a desenvolupar la meva idea al desembre del 2014 i poc a poc la vaig anar construint des del concepte original. Més endavant el meu equip de supervisió va revisar la meva idea i vam començar a recopilar el material al gener. Em va portar al voltant de dues setmanes compondre la peça musical. Al març vam començar a gravar amb Birmingham Contemporary Music Group. Tot el procés de l’obra va tenir lloc a Birmingham, Regne Unit.

Sayyid Shafiee

Què esperes transmetre amb aquesta peça?

Personalment, els compositors sempre busquem l’oportunitat d’inspirar-nos al nostre voltant. La inspiració que ve al treballar amb l’arquitectura és una àrea que necessita més atenció en la composició musical. Vaig prendre aquesta oportunitat de poder treballar amb una de les grans influències arquitectòniques com Gaudí per demostrar la idea que és possible combinar diferents arts i donar lloc a creacions creatives.

En la nostra societat moderna, l’art s’ha convertit en un dels elements més importants de la vida, i crec que hauríem de combinar-ho amb la filosofia, el pensament i altres arts. Estic molt entusiasmat per veure com aquesta combinació d’arts es va desenvolupant fins al punt que un dia les coreografies també es puguin inspirar en l’arquitectura i en Gaudí.

Quines parts de la Casa Batlló estan representades en la teva composició “Curse of the Dragon’s Bones”?

En la meva obra, em vaig inspirar molt en el concepte dels ossos de drac i del món submarí que Gaudí va representar. Una gran part de la meva inspiració va venir de les golfes de la Casa Batlló, que vaig trobar molt característiques i amb formes molt definides. En aquesta planta, Gaudí deixa d’utilitzar els colors, d’aquesta manera tot l’èmfasi depèn de l’estructura física dels arcs i de la llum, que combinats donen la sensació d’estar dins del cos del drac, envoltat pels seus costelles.

Els detalls que es troben a la teulada i en els pilars de les finestres també em provoquen una sensació poc usual, però que alhora revela una manera de pensar més creativa. Aquestes estructures exposen el concepte principal del disseny de l’edifici.

Quants instruments apareixen a la peça i per quin motiu els vas seleccionar?

El projecte es va iniciar per BCMG i Birmingham Conservatoire per a un projecte de postgraduats del taller de Birmingham. Ells mateixos van triar els instruments que s’havien d’incloure en l’obra, i nosaltres, els compositors, treballem amb aquests instruments.

L’obra està formada per vuit instruments diferents: flauta, trompa, trombó, arpa, clarinet, violí, violoncel i percussió.

Aquesta combinació d’instruments és una mica inusual i suposa un repte per als compositors. A més, aquesta combinació també adopta un paper molt important a l’hora d’interpretar les diferents textures en la música per poder construir-la amb cura. En general, aquest projecte ha estat un gran triomf per a nosaltres com a estudiants compositors.

En seguir navegant la web, acceptes l'ús de cookies. Més informació

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar