La Casa Batlló s’uneix al projecte internacional Gaudí: Windows on the Future (Gaudí: Finestres al futur), impulsat per la companyia japonesa YKK AP, en el marc del centenari de la mort d’Antoni Gaudí el 2026. Aquesta iniciativa global, promoguda per YKK AP, referent internacional en solucions arquitectòniques, explora l’univers creatiu de l’arquitecte a través d’un dels elements més significatius de la seva obra: la finestra, com a símbol d’innovació, connexió i obertura al futur.
Com a part d’aquest programa internacional, YKK AP col·labora amb la Casa Batlló per posar en marxa la iniciativa “Gaudí Window Nights”, mitjançant la qual el monument oferirà 1.800 entrades gratuïtes durant el mes de juny (de l’1 al 30), en la franja patrocinada de les 19:15 h. Aquesta acció busca apropar el patrimoni de Gaudí a nous públics en un any especialment rellevant per a la ciutat, coincidint amb l’Any Gaudí 2026, la Capital Mundial de l’Arquitectura i l’Any Catalunya-Japó.
Les invitacions es podran reservar a través de la pàgina web que la Casa Batlló habilitarà el 14 de maig. Per obtenir l’enllaç, cal subscriure’s al butlletí de notícies. newsletter de Casa Batlló.
A més, en el marc d’aquesta col·laboració, la Casa Batlló acollirà una exposició pop-up vinculada al projecte Gaudí: Windows on the Future, on els visitants podran descobrir noves perspectives sobre la creativitat de Gaudí, amb un focus especial en el disseny de les seves finestres com a element clau de la seva arquitectura. La instal·lació inclourà contingut audiovisual, reproduccions i materials que aprofundeixen en el procés creatiu de l’arquitecte.
En aquest mateix espai s’oferirà en exclusiva la venda del llibre Gaudí: Windows on the Future, editat per Triangle Books i produït per YKK AP, que recopila per primera vegada una visió global de les finestres dissenyades per Gaudí. La publicació combina fotografia, materials de disseny i assajos d’especialistes, convidant a reflexionar sobre el futur de l’arquitectura. La compra del llibre inclourà, a més, un obsequi especial inspirat en aquest element arquitectònic.
El projecte Gaudí: Windows on the Future, concebut i desenvolupat per YKK AP com a part del seu compromís amb la cultura arquitectònica i la contribució social, té una dimensió internacional que connecta Barcelona amb el Japó. L’exposició principal es presenta al Palau Güell (Barcelona), Patrimoni Mundial de la UNESCO, fins al 25 d’octubre de 2026, i continuarà al Japó amb mostres a Tòquio i, posteriorment, a Toyama. El programa inclou també un documental i diverses activacions en altres espais gaudinians.

©Pere Vivas-Triangle Books
Presentación de Tadahiro Yoshida, Fundador de YKK AP Inc.
Les finestres tenen diferents funcions i rols en l’arquitectura, connecten l’interior i l’exterior, i conformen el paisatge urbà i l’aparença dels habitatges. Des de la perspectiva històrica, les finestres han evolucionat en consonància amb l’avenç de la tecnologia, la producció i els estils de vida de les persones. Des de l’era moderna, amb l’arribada de la societat industrial i la cerca de la racionalitat econòmica, les finestres s’han estandarditzat i l’atenció s’ha centrat a millorar-ne les funcions i prestacions; tanmateix, en el segle XXI, les finestres segueixen evolucionant.
A YKK AP, com a membres del grup YKK, engegàrem el 1959 el negoci de materials de construcció per a marcs d’alumini fent servir els mateixos materials i la tecnologia que els tancaments de cremallera. Actualment, comercialitzem una àmplia gamma de productes tant al Japó com a l’estranger, des del disseny fins a la construcció tant de finestres de resina i fusta com de murs cortina per a edificis. Compartint la filosofia d’YKK, “CYCLE OF GOODNESS®” (“No pot haver-hi prosperitat pròpia sense procurar el benefici aliè.”), hem formulat el propòsit de “construir una societat millor a través d’Architectural Products”. En la mesura que som una “empresa que pensa en finestres” no ens limitem en el desenvolupament, la fabricació i la comercialització de materials per a la construcció, sinó que també ens dediquem a la investigació i divulgació multidisciplinàries per contribuir a la cultura arquitectònica.
El coneixement sobre les finestres no es recopilà de manera sistemàtica durant mols anys. El 1995, juntament amb el professor Vittorio Magnago Lampugnani de ETH Zúric, vaig publicà el llibre “The Architecture of the Window”, que presenta exemples d’edificis amb obertures singulars i tipus d’obertures de tot arreu. Des de llavors, i durant uns 30 anys, l’YKK AP ha estat explorant el valor material, tècnic, espiritual i social de les finestres i ha emprès diferents iniciatives basades en la idea que “les finestres representen civilització i cultura”. Entre els resultats d’aquestes activitats hi ha la difusió d’un projecte de recerca multidisplinari sobre finestres, “WINDOWOLOGY” (finestrologia), també la creació del Window Research Institute i el seu establiment com a fundació d’interès públic, a més de la publicació de múltiples obres i diverses activitats de patrocini.
Fins ara hem dut a terme una recerca exhaustiva sobre finestres, però creiem que no existeix cap altre arquitecte que hagi creat finestres tan diferents com Antoni Gaudí. A Catalunya des de finals del segle XIX fins a principis del segle XX, quan l’onada de la industrialització havia agafat força, Gaudí, una figura destacada en l’arquitectura modernista, creà una àmplia varietat d’obertures arquitectòniques. Des dels seus inicis fins al final es pot observar l’evolució tècnica i estilística en l’estructura, els materials i en cada detall del disseny i fins i tot per a nosaltres, avui en dia, segueix sent una font constant de descobriments. L’actitud incansable de Gaudí cap l’autotransformació i la inacabable recerca creativa s’han convertit en la font d’inspiració per a arquitectes i dissenyadors de generacions posteriors.
L’YKK AP ha recopilat i difós de manera continuada el coneixement multidisciplinari sobre les obertures de Gaudí. El 2026 un any que commemorà el centenari de la mort d’Antoni Gaudí, la designació de Barcelona com a Capital Mundial de l’Arquitectura 2026 per la UNESCO i també se celebra el Congrés Mundial d’Arquitectes de la UIA a Barcelona. Nosaltres, amb referència a les obres arquitectòniques d’Antoni Gaudí inscrites en qualitat de Patrimoni Mundial de UNESCO, presentem els resultats de la nostra recerca sobre les obertures de Gaudí com a part d’un projecte integral per contribuir a la cultura arquitectònica internacional a través d’exposicions, publicacions i activitats de divulgació educativa.
L’objectiu d’aquest llibre és oferir una visió del futur de l’arquitectura a través de les finestres creatives i innovadores de Gaudí. Sobre el tema de les finestres gaudinianes, hem reunit contribucions de reconeguts especialistes, acadèmics de l’arquitectura, arquitectes, historiadors de l’art, crítics d’art, artistes i persones involucrades en la construcció dels edificis de Gaudí. Cadascun fent aportacions per a aquest llibre des de les pròpies perspectives professionals. Ens agradaria expressar el nostre més sincer agraïment a totes les persones i entitats que hi han participat.
