L’ascensor de la Casa Batlló: un bonic exemple d’art modernista

A Barcelona encara hi existeixen bonics exemplars d’ascensors modernistes de principis del segle XX en ple rendiment.

Una de les marques d’identitat de les obres modernistes és la cerca de l’harmonia i la bellesa en cada un dels seus elements. Tot i tractar-se d’elements d’ús quotidià com poms de portes o timbres, tots ells eren conceptualitzats sota els principis modernistes i reflectien una gran predilecció per la línia corba d’influència naturalista. Però no només la decoració era important, també la funcionalitat de tots els seus elements i la incorporació de les últimes novetats constructives. Dins d’aquestes novetats, els arquitectes modernistes van topar amb l’arribada de l’ascensor l’ús del qual es va popularitzar a partir de 1903.

Un invent que va sorgir als Estats Units al segle XIX degut a la necessitat de realitzar edificis de major alçada, però el precedent del qual es remunta a les grans construccions de l’antiguitat i al sistema de grues que s’utilitzava per moure materials mitjançant l’energia humana, animal o la corrent d’aigua.

ascensor_casa_batllo

A Barcelona, segons fonts històriques, el primer ascensor es va instal•lar al Monument a Colom amb motiu de l’Exposició Universal de 1888. Gaudí, l’any 1904 ja va dissenyar un ascensor per la Casa Batlló, la cabina del qual es manté original, però el motor és modern per tal d’adaptar-se a les normes de seguretat actuals. També a la ciutat comtal hi destaca el de la Casa Milà, del 1906, també dissenyat per Gaudí, i el que s’ubica a l’Ateneu Barcelonès, dissenyat el mateix any per l’arquitecte modernista Josep Maria Jujol, col•laborador personal i de màxima confiança de Gaudí que, a més de participar a la façana, decoració i mobiliari de la Casa Batlló, va arribar a ser el responsable de les obres de la Casa Milà.

Els dos exemples de Gaudí, així com el dissenyat per Jujol, es conformen per una cabina de fusta d’acabat modernista i la presència en major o menor mesura de petites vidrieres de colors que juguen amb la llum natural present als patis interiors dels edificis.

Amb la integració d’aquest nou invent a l’arquitectura modernista, Gaudí i els seus contemporanis van convertir un element purament funcional en una petita obra d’art que, en la majoria de les ocasions, passen desapercebudes.

T'informem que Casa Batlló si utilitza cookies de tercers per obtenir informació dels usuaris que accedeixen al web. Si vols més informació clica aquí

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar